Leren en Innoveren

  1. De docent toont aan dat zij een lerende professional is die zelfstandig, creatief en kritisch gebruik maakt van de ( nieuwe- ) mogelijkheden van ICT bij leren, lesgeven en organiseren van onderwijs.

Op het Parcival college voor Vrije School onderwijs wordt in mindere mate gewerkt met digitaal lesmateriaal. Zij hebben in één van de locaties een mediatheek ingericht. Deze wordt ingezet in de bovenbouw voor de rekenles. Het computerlokaal wordt ook gebruikt voor het maken van portfolio's van de leerlingen, power- point presentaties, prezi's en verslagen. Dit lokaal is heel vaak gereserveerd voor de bovenbouw. Ik ben zelf niet werkzaam op deze locatie en heb dus geen mogelijkheid voor het werken met de computer en de leerlingen.

Ik beschik slecht over 4 computers die in de hal staan in mijn gebouw en deze staan daar voor de leerlingen die vrij zijn. Daarom kan ik niet altijd gebruik maken van de computer. Wat ik een gemis vind in deze tijd. Graag zou ik gebruik willen maken van o.a. Edugis, waterwise, webquest en digitale leermiddelen. Maar ik probeer toch met de beperkte mogelijkheden die ik heb, dit zoveel mogelijk toe te passen in mijn lessen. De leerlingen moeten een werkstuk maken over een bepaald land en daarbij moeten ze gebruik maken van het internet, zoals bijvoorbeeld landenweb.nl Ze hebben tijdens de lessen van mijn lessenserie over water een prezi gemaakt, een power- point. Ik ben zelf werkzaam in de middenbouw en werk niet met digitale leerboeken. Sinds dit jaar is dit gerealiseerd voor de bovenbouw voor het vak aardrijkskunde en er wordt gewerkt met de methode Buitenland. 

Door de beperkte beschikbaarheid van de computers, laat ik de leerlingen toe om te werken op hun smartphone aan hun werkstuk. Verder beschik ik wel over een computer in de klas en een beamer. Vaak is de intro van een les een filmpje van schooltv.nl. In januari heb ik een intro gedaan met Kahoot. Hiernaast een print screen van een vraag.

Om mijn lessen te ontwerpen maak ik o.a gebruik van de volgende site's; Vo content, Leermiddelen database, diverse community's.

2. De docent toont aan dat zij beschikt over de overtuiging dat betekenisvol onderwijs vraagt om beargumenteerde inzet van ICT en is in staat om de verworvenheden en beperkingen van technologie te herkennen en te integreren in betekenisvol onderwijs.

Het inzetten van ICT in mijn onderwijs vind ik erg zinvol. Vandaag de dag is het eigenlijk niet meer weg te denken in het onderwijs. De school waar ik op werk is een school die de visie uit draagt van Rudolf Steiner, een Vrije School. Ik werk in de middenbouw en daar wordt bijna geen gebruik gemaakt van ICT. Met de beperkte mogelijkheden die ik heb probeer ik dat wel zoveel mogelijk te integreren in mijn lessen. Ik moet mijn eigen lesstof maken en ik probeer daarin zoveel mogelijk ICT in te zetten. De leerlingen vinden dat erg fijn en kunnen er veel van leren. Zelf heb ik tijdens mijn opleiding vaak projecten moeten maken met de inzet van ICT, hieronder een voorbeeld.

Hieronder staat de link naar de website die ik heb gemaakt voor het vak Geografisch instumentarium 2 en een document met daarin mijn reflectie vermeld.

 

Reflectie
Word – 22,9 KB 185 downloads