Flexibel en Adaptief
- De docent toont aan dat zij kan inspelen op onderwijskundige veranderingen en behoeften met betrekking op ICT
Het gebruik van ICT in de leeromgeving is vandaag de dag niet meer weg te denken. Ik vind het een goede ontwikkeling om in de les gebruik te maken van ICT. Vanuit literair onderzoek is gebleken dat het de leerling verrijkt in zijn ontwikkeling en zelfstandigheid. Het is gebleken dat vaak de zwakkere leerling er veel profijt van heeft. De vele kennis die opgedaan kan worden op het internet heeft ook zijn nadelen. Verkeerde informatie of verouderde informatie is wel een punt waar je als docent op moet letten. Mijn ervaring in mijn klas met ICT heeft voor een meerwaarde gezorgd voor de leeropbrengsten van de leerlingen. Het opzoeken van informatie voor hun werkstuk over bijvoorbeeld een land leverde voor de leerling interessante lessen op. Waardoor tevens ook de motivatie van de leerlingen wordt verhoogt door gebruik te maken van ICT.
Een goed voorbeeld van het inzetten van ICT is het gebruik maken van smartphones in de les. In de onderstaande bron (kennisnet) zijn er voorbeelden van te zien. Mijn leerlingen gebruiken de magister app momenteel al voor het registreren van huiswerk.
In de bron (Open Universiteit) leest u een onderzoek naar het gebruik van digitale leermiddelen in de les.
2. De docent toont aan dat zij initiatieven neemt in het gebruik van ICT om zo sociale- en crossculturele vaardigheden te bevorderen.
De leerlingen communiceren met de whatsapp over het huiswerk en of andere afspraken met elkaar en met mij. Ook kunnen leerlingen ervaringen vastleggen d.m.v. het maken en versturen van foto's.
Als een leerling afwezig is, wordt door andere leerlingen de lessen die ik op de beamer heb staan gefotografeerd en verstuurd naar deze afwezige leerling. Een voorbeeld van zo'n les staat hieronder in een word- document.
Maak jouw eigen website met JouwWeb